Konstkiosk #4
Gunilla Bandolin (SWE)
Catherine Dee (GBR)
Carolina Dahl (SWE)
Carola Wingren (SWE)
Konstkiosk:
Peter Dacke (SWE), Christel Lundberg (SWE),
Nicholas Hartman (SWE), Juan Carlos Peirone (ARG/SWE)
Konstkiosk #4 öppning 22 maj 2021 kl 13–18.
Plats: Strandridaregatan, Trelleborg
Utställningen pågår 22 maj – 30 maj 2021.
Utställningen är öppen: mån–fre 15-18, lör–sön 13–16
Konstkiosk är ett konstprojekt i gränslandet mellan konst och arkitektur.
När våra städer förtätas måste vi värna om det offentliga rummet.
Projektet inviterar svenska och internationella konstnärer, arkitekter och teoretiker.
Projektet är initierat och kuraterat av Peter Dacke och Christel Lundberg.
I projektgruppen ingår också Juan Carlos Peirone och Nicholas Hartman.
Konstkiosk #4
Konstkiosk #4 presenterar Gunilla Bandolin (SWE), Catherine Dee (GBR), Caroline Dahl (SWE) och Carola Wingren (SWE) längs med 1 kilometer vägsträcka på Strandridaregatan.
Gunilla Bandolin bidrar med det platsspecifika verket Att leva med kunskap om platsers sårbarhet installerat på lyktstolpar. Verket består av visuella textfragment med obehagliga påminnelser om en stundande havsnivåhöjning.
Catherine Dee bidrar med verket Oxeltid våra öron våra ögon vår röst. En poetisk berättelse om oxelträdens minnen och perceptioner. Verket är placerat på lyktstolpar mellan raden av oxelträd. Verket förmedlar trädens förhållande till platsen och ett ekocentriskt förhållningssätt.
Caroline Dahl, filosofie doktor i landskapsarkitektur, SLU i Alnarp, beskriver i Stämpelklockans landskap föränderlighetens länkar på en dynamisk plats och hur dessa riskerar att ryckas ur sitt historiska sammanhang.
Carola Wingren, professor i Landskapsarkitekturens profession och praktik vid Institutionen för stad och land, SLU i Uppsala, beskriver i artikeln Kustlandskap i förändring – en fållad kant mellan hav och land? sökandet efter en narrativ form som kan känslomässigt beröra och ge förståelse för det faktum att vi inte kommer undan konsekvenserna av en havsnivåhöjning.
Konstkiosk presenterar sin mobila replika av befintlig blomsterkiosk på S:t Knuts väg i Malmö ritad av August Stoltz, far till Carl-Axel Stoltz som bl.a. ritat Axel Ebbes konsthall i Trelleborg tillsammans med dokumentära fotografier från General Motors verksamhet på Strandridaregatan.
Filmvisning: I fönster på Trelleborgs Museum visas filmerna Ghost Line, Ghost Factory och Ghost Plastic. Filmerna är producerade av Konstkiosk och omfattar ett bildmaterial från industriarbetare som arbetat på fabriker belägna på Strandridaregatan i Trelleborg. Här kan vi se i Ghost Line byggandet av General Motors fabrik 1957 som möter Strandridaregatan 2021. I Ghost Factory skildras vardagligt arbete, evenemang och festligheter från 1957 och fram tills General Motors lämnade området. I Ghost Plastic ser vi en bildkavalkad av amatörfotografen Jan Magnusson, som arbetade på Styrolution. Företaget bedrev verksamhet på Strandridaregatan från 1979 till 2014.
Konstkiosk tackar särskilt Peter Hansson, Jan-Erik Åkerman och Jan Magnusson för information och bildmaterial, tack till Carlos Percovich och Galleri Format, Malmö.
Vi vill tacka Trelleborgs kommun för markanvändningen under utställningsperioden.
Konstnärernas installationer på lyktstolpar längs med Strandridaregatan kommer att finnas kvar fram till 27 augusti 2021.
Konstkiosk #4 är ett samarbetsprojekt med Trelleborgs Museum.
Peter Dacke och Christel Lundberg
initiativtagare och kuratorer av Konstkiosk
Konstkiosk vision
• Konstkiosk föreställer sig ett samhälle där det offentliga rummet existerar utan privat infiltration som underminerar dess betydelse av att vara ett socialt rum.
• Konstkiosk ämnar föra diskussioner om det offentliga rummets betydelse, tillsammans med medborgare, omedelbart på gatunivå.
• Konstkiosk vill riva barriärer mellan konst och arkitektur mellan politiker, tjänstemän, professionella utövare och medborgare.
• Konstkiosk vill bana väg för nya tankar om hur vi kan använda våra gemensamma rum i staden.
• Konstkiosk vill verka för att konsten och arkitekturen erkänns som de mest effektiva instrument vilka både påverkar och mäter demokratins tillstånd i samhället.